PETERA SEXTET – WIECZORY JAZZOWE PIASECZNO

711
WŁADZA ALGORYTMÓW - PETERA SEXTET feat. MATEUSZ SMOCZYŃSKI
WŁADZA ALGORYTMÓW - PETERA SEXTET feat. MATEUSZ SMOCZYŃSKI

18 maja 2023 roku o godz. 20.00 zapraszamy na koncert z cyklu WIECZORY JAZZOWE, podczas którego wystąpi PETERA SEXTET feat. MATEUSZ SMOCZYŃSKI WŁADZA ALGORYTMÓW. Wstęp 20 zł (bilety dostępne od 24 kwietnia). Miejsce: Dom Kultury, ul. Kościuszki 49, Piaseczno.

PETERA SEXTET feat. MATEUSZ SMOCZYŃSKI ”WŁADZA ALGORYTMÓW” Petera Sextet to zespół powołany do życia przez polskiego pianistę i kompozytora Dariusza Peterę. Zadebiutował w 2019 roku albumem F10lashover, bardzo dobrze przyjętym przez słuchaczy i recenzen¬tów w Polsce, jak również zagranicą – m.in. w Japonii (Jazz Live) oraz Wielkiej Brytanii. Petera Sextet tworzą: Dariusz Petera (lider, fortepian, kompozycje), Krzysztof Lenczowski (wiolonczela, gitara), Emil Miszk (trąbka), Maciej „Kocin” Kociński (saksofon tenorowy), Andrzej Święs (kontrabas) oraz Krzysztof Szmańda (perkusja, wibrafon). Na drugim albumie Władza algorytmów szeregi formacji zasilił gość specjalny – znakomity polski skrzypek jazzowy i kompozytor, Mateusz Smoczyński. „W samym procesie twórczym celowo umniejszyłem rolę, powiedzmy, „wartości estetycznych”, czy też bezpośredniej „komunikatywności brzmienia”, na rzecz zaistnienia nowych struktur czasoprzestrzennych. Struktury te z jednej strony łączą się z samą materią dźwiękową i sposobami jej organizacji, z drugiej zaś strony – stwarzają każdemu z muzyków stosunkowo szeroki ambitus możliwości artystyczno-ekspresyjnych, rozległe pole swobodnej interpretacji, w której akt twórczy jest tak dalece nieskrępowany, jak to tylko było możliwe w danej chwili rejestracji materiału. Przywołane elementy całkowicie odświeżyły moje dotychczasowe kryteria własnego przeżycia estetycznego i emocjonalnego, nadając mu twórczy, poszukujący charakter, plasujący się gdzieś na styku jazzu nowoczesnego oraz współczesnej muzyki XX i XXI wieku” – podsumował Dariusz Petera. Zawartość albumu Władza algorytmów buduje suita, której poszczególne elementy utrzymane są w estetyce współczesnej kameralistyki, tzw. formy otwartej oraz brzmienia akustycznego dobarwionego elektroniką. Tworzywo dźwiękowe każdego ogniwa stanowi swoisty pomost łączący czystą wolność improwizacji z wpływami dwudziestowiecznej muzyki poważnej (jak bywa nazywana z braku lepszego określenia). Każdy z muzyków Petera Sextet jest indywidualnością poruszającą się we własnym muzycznym świecie, na własnych zasadach, razem tworząc zaskakująco naturalny, muzyczny konglomerat, z fundamentami wzniesionymi na wypracowanych, dojrzałych umiejętnościach oraz bogatym doświadczeniu – tak studyjnym, jak i scenicznym. Album ukaże się wiosną 2023 r. nakładem krakowskiej wytwórni Audio Cave.

DARIUSZ PETERA – muzyk, pianista, kompozytor. Lider zespołów: Petera Sexstet oraz jazz- rockowej formacji Fusion Generation Project. Pianista w zespole łódzkiego trębacza Piotra Krzemińskiego – Krzemiński Reunion Project. Jest absolwentem Autorskiej Szkoły Muzyki Rozrywkowej i Jazzu im. K. Komedy w Warszawie w klasie aranżacji prof. Lucjana Kaszyckiego oraz fortepianu Wojciecha Kamińskiego. Kształcił się również u znakomitego pianisty jazzowego Janusza Skowrona. Laureat 3. Miejsca w V Międzynarodowym Konkursie na Kompozycję Jazzową 2018 w ramach 13. Edycji Silesian Jazz Festiwalu (Katowice 2018). Finalista oraz laureat konkursów jazzowych w Polsce (Krokus Jazz Festiwal 2010, Jazz nad Odrą 2011, Europejskie Integracje Muzyczne 2011 oraz Bielska Zadymka Jazzowa 2012 ). W latach 2013 – 2014 w dorocznej ankiecie czytelników Jazz Top magazynu Jazz Forum znalazł się w gronie najwybitniejszych postaci polskiego jazzu w dwóch kategoriach instrumentalnych: fortepian oraz syntezator. Koncertował m.in. w I Programie Polskiego Radia w studiu S1 im. W. Lutosławskiego w Warszawie, w Sali Kongresowej PKiN, gdzie zagrał z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus podczas europejskiego prawykonania muzyki do filmu „Piraci z Karaibów ”, w Iluzjonie Filmoteki Narodowej podczas 10 Edycji Święta Kina Niemego, wystąpił na festiwalu jazzowym Jazztage w Gorlitz (Niemcy). Miał przyjemność współpracować z takimi artystami jak: Adam Bałdych, Atom String Quartet, Krzesimir Dębski, Olga Bończyk, Frank Parker, Monika Urlik, Michael „Patches” Stewart, Mateusz Smoczyński, Wojciech Staroniewicz, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus. DYSKOGRAFIA: Petera Sextet feat. Mateusz Smoczyński – „Władza algorytmów” (Audio Cave, 2023); Petera Sextet – „Flashover” (Requiem Records, 2019); Fusion Generation Project feat. Michael „Patches” Stewart – „No Fusion” (Allegro Records, 2013).

MATEUSZ SMOCZYŃSKI – skrzypek jazzowy, absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Andrzeja Gębskiego. Od 2017 roku prowadzi klasę skrzypiec jazzowych na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
w Warszawie. Zwycięzca II Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Skrzypcowego im. Zbigniewa Seiferta. W rankingu Jazz Top magazynu Jazz Forum został uznany za jazzowego skrzypka roku 2017. Występował na najważniejszych scenach i festiwalach jazzowych niemal na całym świecie. Współpracował z takimi artystami jak: Branford Marsalis, Bobby McFerrin, Gil Goldstein, Richie Beirach, Glen Moore, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Urszula Dudziak, Vladislav “Adzik” Sendecki, Leszek Możdżer, Janusz Skowron, Kazimierz Jonkisz, Jerzy Maksymiuk, Kayah, Natalia Kukulska, Anna Maria Jopek, Monika Borzym, Aga Zaryan, Grzech Piotrowski, Adam Sztaba i Sebastian Karpiel Bułecka

KRZYSZTOF LENCZOWSKI – urodzony w 1986 r. w Krakowie, jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. Tomasza Strahla i Rafała Kwiatkowskiego. Od kwietnia 2008 r. do listopada 2009 r. pracował w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus, a od lutego 2009 r. do stycznia 2015 r. wchodził w skład Warszawskiej Grupy Wiolonczelowej Cellonet prowadzonej przez prof. Andrzeja Bauera. Gra także na gitarze – ukończył Policealne Studium Jazzu im. H. Majewskiego w Warszawie w klasie prof. Piotra Lemańskiego. Lenczowski jako członek własnych zespołów, a także jako muzyk sesyjny nagrał ponad 50 płyt, w tym autorski album „Internal Melody” – pierwszą polską płytę jazzową sygnowaną nazwiskiem wiolonczelisty, która w 2016 roku została nagrodzona Fryderykiem w kategorii „Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku”. W latach 2014 – 2017 czterokrotnie zwyciężał w plebiscycie Jazz Top magazynu Jazz Forum w kategorii instrumenty różne. Od 2010 roku podstawowym polem artystycznej działalności artysty pozostaje Atom String Quartet – wiodący polski zespół jazzowy oraz jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych na świecie. Lenczowski współpracował z takimi artystami, jak: Branfort Marsalis, Bobby McFerrin, Jason Moran, Gil Goldstein, Paolo Fresu, Wolfgang Haffner, Christian von Kaphengst, Rupert Stamm, Mathias Haus, Vladislav `Adzik` Sendecki, Leszek Możdżer, Lars Danielsson, Zohar Fresco, Jerzy Maksymiuk, André Ochodlo, Urszula Dudziak, Anna Maria Jopek, Natalia Kukulska, Dorota Miśkiewicz, Marek Moś, Kayah, Małgorzarta Hutek, Aga Zaryan, Janusz Olejniczak, Krzesimir Dębski, Stanisław Sojka, Adam Sztaba, Grzech Piotrowski, Cezariusz Gadzina, Rafał Grząka, Marek Bracha, Krzysztof Herdzin, Józef Skrzek, Andrzej Jagodziński, Dominik Wania, Marcin Wasilewski, Piotr Orzechowski, a także z zespołami: Lutosławski Piano Duo, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Leopoldinum, Elbląska Orkiestra Kameralna, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Filharmoni Szczecińskiej, Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, World Orchestra Grzecha Piotrowskiego, Sinfonia Viva oraz Zakopower i Motion Trio.

MACIEJ KOCIŃSKI ps. KOCIN – polski muzyk jazzowy, kompozytor, pedagog.
Gra na saksofonach (altowym, tenorowym, sopranowym), na klarnecie i EWI. Jest absolwentem dwóch akademii muzycznych: w Poznaniu w klasie klarnetu prof. Z. Nowaka i w Katowicach w klasie saksofonu prof. J. Główczewskiego. Występuje ze swoim trio (wraz z Andrzejem Święsem i Krzysztofem Szmańdą) i jest liderem zespołu Soundcheck. Ponadto uczestniczył w działalności grup: Mutru, Poznań Philharmonic Orchestra, Adam Bałdych Sextet, Breaking News, Sax Brothers, Young Band, oraz jako muzyk sesyjny z różnymi artystami (m.in. Kuba Badach, Ewa Bem, Hanna Banaszak, 3miel, Piotr Pawlicki, Grzegorz Tomczak, Justyna Szafran, Katarzyna Skrzynecka, Piotr Żaczek, Dorota Jarema, Zygmunt Kukla). W 2011 i w 2012 r. był nominowany do nagrody Fryderyka jako Jazzowy Kompozytor / Aranżer Roku. Po wydaniu autorskiego albumu pod koniec 2012 r. otrzymał również nominację do Fryderyka 2014 w kategorii Jazzowy Debiut Roku.

EMIL MISZK – trębacz, kompozytor, aranżer. Naukę gry na trąbce rozpoczął w roku 1998 w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Lęborku. Bardzo dobrze odnajduje się na wielu płaszczyznach. Jego styl opiera się na starciu dwóch energii – z jednej strony przynależność do tradycji, z drugiej totalna wolność. Jest to efekt współpracy z takimi artystami jak Leszek Kułakowski, Sławek Jaskułke, Tymon Tymański czy Wojtek Mazolewski. Współtworzy wiele formacji związanych z trójmiejskim środowiskiem muzycznym: Algorhythm, Sławek Jaskułke Sextet, Dominik Bukowski Quartet, Michał Bąk Quartetto, Kamil Piotrowicz Sextet czy kwartet trąbek barokowych Tubicinatores Gedanenses. W 2019 roku otrzymał nagrodę Akademii Fonograficznej Fryderyk w kategorii „Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku” za album „Don’t Hesitate”. Dwukrotnie nominowany do tej samej nagrody w kategorii płyta roku („Popular Music” Kamil Piotrowicz Sextet i „Mandala” Algorhythm). Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku.

ANDRZEJ ŚWIĘS – ur. 1979, kontrabasista, gitarzysta basowy. Absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (2005) oraz Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej (2008). Występował z tak uznanymi muzykami, jak m.in.: Lee Konitz, Greg Osby, George Garzone, Karl Martin Almqvist, Jacques Schwarz-Bard, Judy Bady, Keith Javors, Adam Pierończyk, Janusz Muniak, Zbigniew Namysłowski, Jan „Ptaszyn” Wróblewski, Joachim Mencel, Kuba Stankiewicz, Aga Zaryan, Artur Dutkiewicz, Jorgos Skolias, i inni. Koncertował na wielu festiwalach w kraju i za granicą, m.in. w Niemczech, Francji, Holandii, Szwajcarii, Luksemburgu, Danii, Austrii, we Włoszech, Rosji, Czechach, Chorwacji, Słowacji, Czarnogórze, na Ukrainie i w Białorusi. Na stałe współpracuje z kwartetem Soundcheck, Zbigniewem Namysłowskim, Kamil Piotrowicz Sextet, Maritą Alban Juárez, Martą Król, Kocin Kociński Trio oraz Nowicki / Święs/Frankiewicz Trio, Krzysztof Dys Trio. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad czterdzieści nagranych albumów, większość z nich otrzymała nominacje do Nagrody Muzycznej Fryderyk.

KRZYSZTOF SZMAŃDA – ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 2000-2002 odbył podyplomowe studia w Thornton School of Music University of Southern California w Los Angeles, gdzie doskonalił swe umiejętności u boku m.in. Petera Erskine’a, Ndugu Chanclera i Erika Forrestera. Jest współzałożycielem poznańskiej formacji – Soundcheck, która w październiku 2004 roku zwyciężyła w międzynarodowym konkursie jazzowo – bluesowym w Usti nad Łabą (Czechy), a w kwietniu 2005 roku zdobyła Grand Prix festiwalu Jazz Nad Odrą we Wrocławiu. Szmańda został tam wyróżniony indywidualnie przez jury festiwalu. W listopadzie tego samego roku Soundcheck zdobył drugą nagrodę w konkursie Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze oraz Klucz Do Kariery podczas Jesieni Jazzowej – Gorzów Jazz Celebration.
Krzysztof Szmańda współpracuje z zespołem Kuby Stankiewicza, Macieja Kocinskiego, Krzysztofa Dysa, Adama Pierończyka, Lory Szafran, Włodka Pawlika, Adama Bałdycha, Janusza Szroma, Marcina Olaka, Kamila Piotrowicza, Olega Kirejewa, Trifonidis Orchestra, Chłopcy Kontra Basia, Visegrad Jazz Quartet oraz z big bandem ZbigniewaNamysłowskiego.
Jest członkiem międzynarodowego kwintetu jazzowego Kattorna, który w październiku 2006 zdobył nagrodę publiczności na konkursie Berlin Jazz Award, a w listopadzie 2006 – trzecią nagrodę na Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze. Na festiwalu w Jeleniej Górze Szmańda otrzymał nagrodę specjalną. W ostatnich latach zintensyfikował działalność na scenie muzyki improwizowanej, czego efektem jest Wójciński/Szmańda Q-tet oraz współpraca z takimi postaciami jak Theo Jorgensmann, czy Wacław Zimpel. Krzysztof Szmańda zatrudniony jest też na stałe w zespole orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.

Wydarzenie na FB: www.facebook.com/events/1202311813980667